Ahmad Ghossein

Yesterday’s News

19.05.12 — 24.06.12
Ahmad Ghossein, Yesterday’s News, 2012

Utstillingen Yesterday’s News kretser rundt et eneste objekt, nyhetsstativet som står utenfor Verden Gangs redaksjonsbygg på Akersgaten 55 ved regjeringskvartalet i Oslo sentrum. Frem til den 22. juli 2011 kunne forbipasserende stoppe opp for å lese dagens utgave av avisen. Samme dag forvandlet trykkbølgen etter bomben i regjeringskvartalet glasskivene i nyhetsstativet til et finfordelt mønster. Siden den dagen har den stått urørt, som et bevismaterial etter terrorangrepet.

Hver dag passerer mennesker forbi og stopper opp, sannsynligvis av gammel vane, for å lese overskriftene. Mange reflekterer ikke over det ødelagte glasset, kanskje tror de at det er vandalisme og at glasset snart vil byttes ut. Men avisoppslaget er gammelt, nå tilhører det vår historie. På et sekund ble nyhetsstativet forvandlet til et vitnesbyrd sammen med rasmassene, sårete og døde.

Ahmad Ghossein var en av de som passerte VGs redaksjonsbygg kort tid etter den 22. juli. Han observerte det ødelagte glasset og menneskene som stoppet opp for å lese. Ghossein kom tilbake igjen og igjen for å møte samme fenomen, mennesker som stod og leste på tross av det ødelagte glasset. En idé begynte å utforme seg hos ham, han bestemte seg for å gjøre et nærstudie av bombeattentatet og dets etterdønninger ut fra et singulært perspektiv, avispanelet utenfor VG-redaksjonen.

Ahmad Ghossein, Yesterday’s News, 2012

For avispanelets del stoppet tiden da bomben eksploderte ved regjeringsbygget, men rundt det fortsetter tiden og gå sin gang. Fra det perspektivet skulle objektet kunne betraktes som et tredimensjonalt fotografi, et frosset øyeblikk, noe som sannsynligvis tiltalte fotografen og filmskaperen Ghossein. Han tok kontakt med VG for å høre hvorfor de ikke hadde byttet ut glasskivene og fikk vite at de ikke hadde bestemt seg for hva de skulle gjøre med stativet.

For Ghossein er det mest interessante aspektet ikke selve objektet i seg selv, men de spørsmål som kommer opp rundt konsekvensene av angrepet. En avisredaksjon som ikke vet hvordan de skal forholde seg til at deres eget avisstativ har endret karakter, hvordan mennesker leser det, reagerer på det faktum at det er gamle nyheter de leser igjen og igjen, hvordan forholde seg til at det ikke handler om et nyhetsstativ lengre, og om ikke, så hva?

I utstillingen Yesterday’s News blir avisstativet til et funnet objekt, en readymade. Kinematografiske, dokumentariske, estetiske, fysiske og psykologiske aspekter av panelet og dets lesere presenteres gjennom fotografi, film, video og en installasjon.

Ahmad Ghossein samarbeider med Kunst i offentlige rom, KORO om å flytte panelet til en ny lokasjon i Oslo sentrum. KORO/URO er produsent for prosjektet.

Utstillingen er støttet av Norske Kunstforeninger.

Ahmad Ghossein, Yesterday’s News, 2012

Ahmad Ghossein er en filmskaper og video kunstner. Han ble født i Beirut i 1981. Etter å ha blitt uteksaminert med en grad i Teater Kunst fra det Libanesiske Universitet, vant han prisen for beste regissør ved Beirut International Film Festival 2004 for sin kortfilm Operation Nb… Ghosseins kortfilm My Father is Still a Communist, gjort på kommisjon for Sharja Foundation, ble tildelt pris for beste kortfilm ved Tribeca Doha Film Festival i 2011. Hans arbeid har vært vist ved filmfestivaler, museum og gallerier over hele verden, som Berlin Film Festival, Oberhausen Film Festival, Museum of Moderen Art and The New Museum, New York, Kunsthall Oslo, Home Works, Beirut and Dubai Film Festival.

Ahmad Ghossein har regissert flere dokumentarer, kortfilmer og videoer, av dem: 210m (2007) gjort på kommisjon for Ashkal Alwan, Beirut, Libanon; Faces Applauding Alone (2008); An Arab Comes to Town (2008), en dokumentarfilm produsert av DR2, Danmark; What Does Not Resemble Me Looks Exactly Like Me (2009) med Ghassan Salhab og Mohamad Soueid. Ahmad Ghossein jobber fortiden med sin første langfilm.