Formidling

Foto: Julie Hrnčířová

Oslo Kunstforening tilbyr gratis omvisninger for våre medlemmer og skoleklasser. Vi tilbyr tilrettelagte omvisninger for barn i grunnskole, samt omvisninger og undervisning for videregående skole, høyskole, universitet og kunstskoler.

Private grupper kan avtale egne omvisninger – ta kontakt for mer informasjon om priser.

Oslo Kunstforening ser på formidling av utstillingsprogrammet som en sentral del av vår virksomhet. Til hver utstilling og hvert prosjekt produserer vi tekstmateriale som er tilgjengelig i utstillingsrommene og på vår hjemmeside. Hver lørdag og søndag kl. 14 gir gallerivertene våre en kort introduksjon til aktuell utstilling.

Ønsker du å høre med om vårt formidlingstilbud? Kontakt oss på post@oslokunstforening.no

Fra DKS–LAB 2023. Foto: Rickard Aall

Elevformidling og vennskapsskoler

Vi jobber aktivt med å nå ut til barn og unge gjennom formidling for vennskapsskoler, det vil si barne- og ungdomsskoler som bidrar til at vi har et sammensatt publikum. Gjennom et nært samarbeid med skolens lærere og ledelse tilpasses formidlingen trinnenes lærerplaner. Formidlingsmetoder er avhengig av utstillingen som vises, men målsetningen er å skape gode møter med plass til meningsmangfold. Vi anvender filosofiske samtaler, dialogbasert- og tradisjonell formidling, og vi jobber kontinuerlig med å videreutvikle pedagogiske tilnærminger som såkalt hverandre-læring der elevene formidler selv. Målet er å skape nysgjerrighet og interesse der kunstopplevelsen i Oslo Kunstforening skal gjøre en forskjell, gi innsikt og bidra til refleksjon.

Apen i taket

Apen i taket er et treårig formidlingsprosjekt drevet av Oslo Kunstforening i samarbeid med Humanistskolen i Oslo. Prosjektet er støttet av Sparebankstiftelsen DNB. Navnet Apen i taket sikter til det rikt utsmykkede gipstaket i festsalen, i etasjen under lokalene til Oslo Kunstforening. Taket er dekket av dyr, blomster og figurer, og en av figurene er en ape som holder et speil.

Gipstaket i festsalen har en slående effekt på alle som opplever det. Vår erfaring er at samtalene som oppstår rundt husets kulturhistorie reflekterer mange av samtalene rundt de ulike samtidskunstprosjektene som vises i etasjen over. Aktuelle tematikker, ulike synsvinkler og koblinger mellom fortid og nåtid skaper interessante og ofte overraskende sammenhenger. Formålet med formidlingsprosjektet er å skape en plattform for dialog gjennom møter med kunstnere, kunstverk, historikere og andre fagpersoner. Ambisjonen er å skape nysgjerrighet og interesse for samtidskunst.

DKS-LAB

DKS-LAB gir kunstnere mulighet til å prøve ut og utvikle ideer til kunstprosjekter som senere kan inngå som en del av Den kulturelle skolesekkens tilbud, med skoleelever og klasserom som hovedarena. Formålet med DKS-LAB er å gi barn og unge flere og bedre møter visuell kunst, også ved at kunstnerne får trening i å formidle egen kunst for barn. Oslo Kunstforening har sammen med Fotogalleriet vært ansvarlige for DKS-LAB i Oslo siden 2021.

Les mer om DKS-LAB 2024 her