Vi monterer ny utstilling
Ole John Aandal
Ingenting bra skjer plutselig

Ole John Aandal, 22. juli 2021, 2024
Gjennom fire tiår har Ole John Aandal (f. 1960) utforsket fotografiets skiftende rolle – fra analog dokumentasjon til digital massekommunikasjon – og hvordan dette har påvirket samfunnets selvforståelse. Utstillingen Ingenting bra skjer plutselig er den hittil største presentasjonen av dette viktige kunstnerskapet. Velkommen til utstillingsåpning torsdag 6. mars kl. 18!
Verkene i utstillingen spenner fra fotografier som er tatt i Palestina for Klassekampen på slutten av 1980-tallet, via digitale manipulasjoner fra 1990-tallet, frem til en helt ny installasjon basert på bilder av Oslos transformasjon etter terrorangrepet 22. juli 2011. Tittelen Ingenting bra skjer plutselig fanger Aandals tvetydige forhold til tid – vekslingen mellom det momentane og det langsomme, det samtidige og det historiske. Selv om verkene ofte springer ut av samtidige hendelser, utvikles de gjennom en langsom og tidkrevende prosess. Han bruker gjerne flere år på et prosjekt, og det går lang tid mellom hver utstilling.
Det omfattende verket Oslo arkiv 2011–2021 (2024) består av flere hundre fotografier av den samme utsikten mot Oslo sentrum, som alle er tatt fra Aandals balkong på Carl Berner over en tiårsperiode. Det første bildet er fra den dramatiske dagen da bomben gikk av, og viser røykskyen som står over regjeringskvartalet. Deretter følger hundrevis av bilder som dokumenterer subtile endringer i bybildet: årstidenes gang, fugleliv, husfasader i endring, solnedganger, vinduer som lyser og slukner. Det er en fortelling om livet som går videre og byen som endres, men med katastrofen og terrorhandlingen som bakteppe. Serien avsluttes 22. juli 2021, der det siste bildet viser et tre som har vokst så høyt at det skjuler regjeringskvartalet.

Ole John Aandal, Oslo arkiv 2011-2021, 2024
Ole John Aandal studerte ved Institutt for fotografi ved Statens høgskole for kunsthåndverk og design i Bergen fra 1991 til 1995. I denne perioden var han en del av et miljø som skulle bli omtalt som Bergensskolen. Senere har han utforsket mange formater og hatt ulike roller i og utenfor kunstfeltet med fotografiet som omdreiningspunkt: som utøvende kunstner, underviser og leder av Fotogalleriet, men også som pressefotograf og dokumentarfotograf for teater og musikk. Aandal har deltatt i utstillinger ved blant annet Haugar Kunstmuseum (2023), MELK (2020), Høstutstillingen/Kunstnernes Hus (2018) og Preus Museum (2017), og er representert i offentlige samlinger som Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Kode, Henie Onstad Kunstsenter m.fl. Aandal er for tiden aktuell med flere av sine tidlige fotografier i den nye samlingsutstillingen Subjektive øyeblikk på Nasjonalmuseet.
I forbindelse med utstillingen publiseres en monografi på Multipress forlag som presenterer over hundre kunstverk fra Aandals karriere. Gjennom intervju, inngående verksanalyser og en bred kunst- og fotohistorisk kontekstualisering åpnes det for nye perspektiver på Aandals kunst. Boken inkluderer tekster av Nicholas Norton, Liv Brissach, Nora Joung, Susanne Østby Sæther og Eirik Zeiner-Henriksen. Redaktører for boken er Nicholas Norton og Elisabeth Byre, og boken er designet av Blank Blank. Oslo Kunstforening inviterer til boklansering og samtale 19. mars – mer informasjon kommer snart.
Utstillingen og publikasjonen er støttet av Kulturrådet, Fritt Ord, Bildende Kunstneres Hjelpefond, Billedkunstnernes Vederlagsfond og Norsk Fotografisk Fond.