Hans Ragnar Mathisen

Kartografen

29.04.21 — 20.06.21
Hans Ragnar Mathisen, Kartografen, 2021. Foto: Tor S. Ulstein

Den samisk-norske multikunstneren Keviselie eller Hans Ragnar Mathisen (Elle-Hánsa), ble født i Narvik 1945, og oppvokst i Sálasvággi (Tromsdalen), med røtter i Deanodat (Vestertana) i Finnmark. Han er i dag bosatt i Romsa (Tromsø). Mathisen har sin utdannelse fra Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo (1971-73) og Statens Kunstakademi, Oslo (1973-79). Mathisen var medlem av den legendariske Mázejoavku: Sámi Dáiddajoavku (Samisk kunstnergruppe) fra 1978 til 1983 i Máze (Masi). Mathisen har en allsidig kunstnerisk praksis å se tilbake på og har jobbet med maleri, grafikk, tegning, kart, illustrasjon og i tillegg virket bl.a. som skribent/forfatter og festivalarrangør.

Mathisen debuterte på Den Nordnorske kunstutstilling i 1969 og videre på Høstutstillingen i 1970 og har siden medvirket til solo- og gruppeutstillinger i inn- og utland. Hans internasjonale representasjon toppet seg med deltakelse på Documenta 14 i Athen og Kassel i 2017. Hans siste soloutstilling var under Tromsø internasjonale kirkefestival i 2020. Hans produktive kunstneriske praksis defineres først og fremst gjennom målrettet forkjemper for samiske rettigheter, kulturuttrykk og autonomi. Kartografen henter tittelen fra Mathisens rikt illustrerte kart som ble produsert mellom 1975-2019. Disse kartene er blottet for lokale eller nasjonale grenser, og bruker samiske stedsnavn. Han har målrettet gått inn for å finne frem til de samiske stedsnavnene igjen, etter at de har blitt fjernet av de forskjellige nasjonalstatene siden 1600-tallet.

Hans Ragnar Mathisen, Kartografen, 2021. Foto: Tor S. Ulstein

Kartene suppleres med et utvalg av grafiske verk som er sterke i symbolikk og ofte inspirert av tradisjonell samisk mytologi og helleristninger. Utstillingen inkluderer filmen The Cartographer av regissør Marek Ranis, som dokumenterer Hans Ragnar Mathisens liv og virke. Han har dedikert sitt kreative liv til å forsvare urfolkskulturer og rettigheter, både i Sápmi og resten av verden. Utstillingen viser oss kampen urfolk møter når de vitner om massive og katastrofale miljøendringer, mens de arbeider for å opprettholde deres distinkte og varierte livsstil og kulturer. Mathisens grenseløse kart over Sápmi guider oss gjennom spørsmål om migrasjon, nasjonalstaten og utnyttelse av naturressurser.

Direktør Kristoffer Dolmen og assisterende kurator Laila Labba fra Samisk senter for samtidskunst har kuratert utstillingen, som er produsert i samarbeid med Oslo Kunstforening.

Utstillingen med Hans Ragnar Mathisen er del av det nasjonale utstillings- og formidlingsprogrammet Voi voi, vi er på utstilling!, som er et utstillings- og formidlingssamarbeid mellom Norske Kunstforeninger og Sámi Dáiddaguovddáš/Samisk senter for samtidskunst der ti samtidskunstnere fra Sápmi presenteres med hver sin separatutstilling i ti kunstforeninger rundt om i landet. Voi voi, vi er på utstilling! er støttet av Sparebankstiftelsen DNB, Kulturrådet, Sametinget og Fritt Ord.