Vilhelm Christensen, Stacey de Voe & Emil Sandström

Rådmannsgården Intermezzo

11.04.24 — 21.04.24
Vilhelm Christensen, Stacey de Voe, Emil Sandström, Rådmannsgården Intermezzo, 2024

Vilhelm Christensen, Stacey de Voe og Emil Sandström, Rådmannsgården Intermezzo, 2024

Oslo Kunstforening har gleden av å ønske velkommen til Rådmannsgården Intermezzo – et utstillingsprosjekt i form av åtte akter som strekker seg over åtte dager.

Gjennom iscenesettelse, arkivmateriale og en serie performative intervensjoner undersøkes en mangefasettert fortelling om Rådmannsgården, 1600-tallsbygningen hvor Oslo Kunstforening holder til.

Rådmannsgården Intermezzo er et utstillingsprosjekt i form av åtte akter over åtte dager. Prosjektet gransker både bygningens og institusjonens historie fra ulike perspektiver. Gjennom kartlegging av arkivmateriale og dokumentasjon, fremheves enkelte hendelser, materiale og fortellinger, med et samtidig blikk.

Kunstnerne Vilhelm Christensen, Stacey de Voe og Emil Sandström nærmer seg spørsmål om historie, arkiv og institusjoners rammer på ulike måter. De har invitert musikere, historikere, kunstnere, forfattere og teoretikere til å gå i dialog med og reflektere over stedets mangfoldige historie.

Skulpturelle installasjoner danner en mobil scenografi som ramme for de ulike aktivitetene og de historiske rommene. Konserter, performance, opplesninger, foredrag, filmvisninger og arkitektoniske intervensjoner vil fylle førsteetasjen i bygget. Rommene bærer spor av ulike tiders bruk, med falmede tapeter, slitte tregulv, overmalte fresker og et særegent gipstak med avbildninger av dyder og eksotiske dyr.