Open today 12 — 17
Free entry

Ingela Grov

Maleri

16.04.09 — 03.05.09
Ingela Grov, Maleri, 2009

Ingela Grov, Maleri, 2009

For Ingela Grov er maleriet en fysisk handling. At all kunstproduksjon er performativ oppleves gjerne som en selvfølge av kunstnerne, selv om den fysiske akten kan være vanskelig å spore i det ferdige verket.

Paradoksalt nok kan kunstverket – objektet – skygge for handlingen som har pågått. Ingela Grovs arbeider viser ulike strategier for å synliggjøre maleriet som handling, og de uttrykkes gjennom video, installasjoner eller faktiske malerier.

Grov undersøker og stiller spørsmål til mediet og går forskende inn i maleriprosessen. Arbeidene hennes kan sammenliknes med aktstudier, der det er maleriet – ikke modellen – som avkles til bar hud. Eller med hennes egne ord ”jeg vil få til et maleri som bare er det det er. Frigjort fra alt. Der malingen står i fokus. Farger og strøk spiller sammen, legger seg i tykke lag og glir inn i hverandre. Når jeg maler forsøker jeg å skape meg et rom av maling. Et rom der jeg kan la meg totalt oppsluke av maleriet, og bli fri fra enhver annen tanke. Der jeg forsvinner inn i maleriet. Inn i det rommet der alt er mulig. Der bare maleriets egne lover gjelder”.

Ingela Grov, Maleri, 2009

Ingela Grov, Maleri, 2009

I sin siste utstilling, In the Pink, på Galleri Gathe i Bergen ønsket Grov å sette hovedfokuset på maleriprosessen, og utfordre publikums forventninger til hva maleri er. Utstillingen bar mer preg av performance enn en tradisjonell maleriutstilling. I sin anmeldelse i Morgenbladet av utstillingen skrev Tommy Olsson; “Ingela Grov har akkurat det symbiotiske forholdet til sitt virke som er en forutsetning for at maleriet skal kunne fungere. Jeg har tidligere tenkt at hun ganske enkelt ikke kan gjøre noe galt. At det ikke lar seg gjøre å argumentere mot henne, all den tid hun faktisk driver fargene ut i sin egen marg og over den. Man det er altså veldig lite vi har å forholde oss til her: én video og noen vinduer – og på en utstilling som vil si noe viktig om malerkunsten, blir lerretets fravær naturligvis et statement i seg selv“. I Oslo Kunstforening går Ingela Grov tilbake til lerretet og forsøker å la maleriet virke i egen kraft. Resultatet er en serie malerier som vibrerer av energi.

Ingela Grov er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim, der hun gikk ut 2005. Siden det har hun stilt ut på blant annet Babel i Trondheim og Galleri Gathe i Bergen. Dette er hennes første separatutstilling i Oslo.

Newsletter