Victoria Pihl Lind

A Tone to Play – Abc According to Ingeborg Bachmann and Paul Celan

18.01.13 — 24.02.13
Victoria Pihl Lind, A Tone to Play – Abc According to Ingeborg Bachmann and Paul Celan, 2013

Victoria Pihl Lind, A Tone to Play – Abc According to Ingeborg Bachmann and Paul Celan, 2013

Du
du lär
du lär dina händer
du lär dina händer du lär
du lär dina händer
sova*

Den livslange brevvekslingen mellom poetene Ingeborg Bachmann og Paul Celan har vært inspirasjon til en serie nye arbeider av Victoria Pihl Lind. Brevene uttrykker en fullstendig sammensmeltning av levd liv og kunst som et intellektuelt og emosjonelt arbeid.

Ingeborg Bachmann (f. 1926 Østerrike) og Paul Celan (f. 1920 Ukraina) regnes som to av etterkrigstidens viktigste tyskspråklige poeter. Til tross for den historiske forankringen har Pihl Lind frigjort seg fra det biografiske aspektet og vektlagt det som berører henne og hennes egen samtid. I verkene bearbeides språk, tid og subjektivitet i lys av poesien og brevene til Celan og Bachmann.

I videoverket A Tone to Play – Abc According to Ingeborg Bachmann and Paul Celan har Pihl Lind iscenesatt to korte tekster, valgt ut fra mer en to hundre brev. Den ene handler om opplevelsen av tid, den andre om Paul Celans forhold til språket, spesielt det tyske språket. Scenen utspiller seg i en skolegård.

Victoria Pihl Lind, A Tone to Play – Abc According to Ingeborg Bachmann and Paul Celan, 2013

Victoria Pihl Lind, A Tone to Play – Abc According to Ingeborg Bachmann and Paul Celan, 2013

“Karakterene er ikke fanget av samtidens tidsfølelse. Med langsomhet og repetisjon uttrykker de seg om kunstens vesen /…/ Det er interessant at Celan som mistet begge sine foreldre under Holocaust, hadde et så åpent, eller kanskje heller vertikalt forhold til språket. Han tegner ikke realistiske bilder av noe du kan forstå eller kjenne igjen, men dikter fram ord og betydninger som enda ikke finnes, det subjektive blikket er helt sentralt”, sier Pihl Lind.

Videoverket Jerry Bachmann bygger på en forelesning Ingeborg Bachmann holdt ved Universitetet i Frankfurt i 1959. Verket sirkler inn forholdet mellom livet og kunsten og stiller spørsmål ved kunstnerens bruk av virkeligheten. Betrakteren møter teksten gjennom stemmen og blikket til karakteren Jerry Bachmann: ”Fordi han har menneskets og verdens ulykke for øye, synes det som om han bommer på den ønskede virkning. Fordi han tillater seg å rette blikket mot hele ulykken, synes det tillatt at det som nå engang kan forandres, ikke blir forandret. Man ser fråden om munnen hans og applauderer, ingenting rører seg, bare denne fatale applausen”.

Medvirkende i filmene er Tora Dalseng, Torbjørn M. Davidsen og Jimmie Jonasson.

*Paul Celan, 1959, fra diktet Matiére de Bretagne i diktsamlingen Sprachgitter.

Victoria Pihl Lind, A Tone to Play – Abc According to Ingeborg Bachmann and Paul Celan, 2013

Victoria Pihl Lind, A Tone to Play – Abc According to Ingeborg Bachmann and Paul Celan, 2013

Bio

Victoria Pihl Lind (f. 1981, Oslo) er utdannet ved Chelsea College of Art i London, Kunstakademiet i Bergen og Kunstakademiet i Oslo (2008). Hun har deltatt på en rekke kollektivutstillinger i Norge og utlandet, senest ved Oronsko National Center for Sculpture (2010) i Polen og Preview Art Fair i Berlin (2010). Siste separatutstillinger er Universalman (Galleri Maria Veie, 2012) og Fanfare (Galleri Maria Veie 2010). Victoria Pihl Lind var Ingmar Bergman stipendiat på Fårö, Sverige, sommeren 2012. Hun arbeider med video, tekst, fotografi og performance.

Nyhetsbrev