Kaia Hugin

Motholic Mobbles

04.04.13 — 05.05.13
Kaia Hugin, Motholic Mobbles, 2013

Oslo Kunstforening er glad for å kunne invitere til utstillingen Motholic Mobbles med nye arbeider av Kaia Hugin.

Hugin ble tildelt Sparebankstiftelsen DNB NORs stipendium 2011 for vieoarbeidet The Treehugger (Motholic Mobble part 6). I sammenheng med at Oslo Kunstforening viser Stipendutstillingen inviteres kunstneren som mottar stipendet til å holde en separatutstilling på kunstforeningen.

Juryens begrunnelse var: Kunstnerens performancebaserte videoarbeid er fotografisk utsøkt. Klipping er enkel, men dynamisk og presis. Kunstneren, som innehar hovedrollen selv, spiller med et nærvær som gir situasjonen tyngde og klarhet. Kunstneren viser tydelig at hun stoler på den enkle performative handlingens egen autoritet, noe som også understøttes av verkets diskrete lydspor: det eneste vi hører er dempete lyder av trær som blåser og bark som knitrer. Juryen mener at videoarbeidet som her stilles ut er distinkt og formmessig meget overbevisende.

Utstillingen består av verker produsert i løpet av 2012-2013. I tillegg vil Kunstforeningen vise samtlige tidligere videoer i serien Motholic Mobbles* som Hugin har arbeidet på siden 2008, og som nå fremstår som et monumentalt hovedverk i et fortsatt ungt kunstnerskap. Serien presenterer en kvinnelig protagonist; en blond skikkelse som gjennomgår ulike rituelle og tilsynelatende irrasjonelle handlinger, som å sveve, bore seg ned i jorden, svømme gjennom luften i et frostkaldt rom, klemme i hjel et tre, eller henge som parterte kroppsdeler i en legemlig alles krig mot alle.

Motholic Mobbles er en både surrealistisk, dystopisk og humoristisk fortelling om mangel på trygghet, lengsel etter likevekt, og frykt for psykologisk og kroppslig forandring. Et premiss for Motholic Mobbles-prosjektet er Hugins egen, til tider kompromissløse tilstedeværelse i filmene. Hun spiller selv hovedrollen i alle så nær som én, og utsetter seg selv for til dels store fysiske påkjenninger i prosessen. Hugin har bakgrunn i klatring og moderne dans, noe som er en forutsetning for handlingenes koreograferte og atletiske fremtoning. Samtidig bærer filmene referanser til en B-kulturell estetikk hun finner i slapstick, splatter og skrekkfilm. Resultatet fremstår som et mini-epos hvor undergangsfølelse og psykologisk ambivalens blandes med poetiske og lattervekkende sekvenser, til et drømmeaktig, skjebnesvangert og absurd univers.

Kaia Hugin, Motholic Mobbles, 2013

Utstillingen på Kunstforeningen er Hugins debututstilling i Norge, og viser foruten de to hittil siste filmene i Motholic Mobbles-serien (del 7 og 8), en serie fotografier, videoinstallasjonen POV, og skulpturen Woodworks: en rekke vepsebol liggende på en rustikk trehylle. Samtlige verk er produsert i – og av – et uthus i kunstnerens hage på Kolbotn; en kortreist produksjonsprosess hvor noe av kunstverkenes mening er å finne nettopp i nærheten til hjem og simple materialer. For eksempel er Woodworks et naturgitt resirkulert materiale: hyllen er laget av plank fra uthuset, som vepsene igjen har benyttet trevirket i for å bygge bolene, som så får plass som skulpturelle objekter, eller readymades, i Hugins utstilling.

Utstillingen er støttet av Norsk kulturråd, Statens utstillingsstipend og Billedkunstnernes Vederlagsfond.

*Motholic Mobble er et konstruert begrep uten feste i annen sammenheng enn Hugins kunstnerskap. Begrepet tar utgangspunkt i motilitet, en betegnelse på bevegelse innen medisin (ikke-viljestyrte bevegelser) og fysikk. Mobbel assosierer til babbel; noe usammenhengende, og det motolisk mobile peker mot en tilstand av ukontrollerte handlingsmønstre, styrt av abstrakte regler.

Kaia Hugin, Motholic Mobbles, 2013

Kaia Hugin (f. 1975) har en MA fra Kunstakademiet i Bergen i 2011. Kunstneren har stilt ut på flere kollektivutstillinger og videofestivaler i Norge og utlandet, og Five Parts – a Motholic Mobble (part 5) ble vist på Høstutstillingen i fjor. Hugin har tidligere hatt separatutstilling på Small Projects i Tromsø foruten i Italia og Frankrike. Five Parts – a Motholic Mobble (part 5) skal også vises på Artists’ Film International på Whitechapel Gallery i London senere i år. I 2011 mottok Kaia Hugin Sparebankstiftelsen DNB NORs kunststipend på 100 000 kroner.